De Nieuwe Kerk in Amsterdam is een iconisch monument met een rijke geschiedenis. Sinds 12 februari bouwen we een bijzondere steiger rondom de vieringtoren van de kerk – ter ere van 750 jaar Amsterdam krijgen bezoekers straks de kans om het dak van de kerk te beklimmen en op 36 meter hoogte een onvergetelijk uitzicht over de stad te ervaren. Daarnaast is het ook een essentiële ondersteuning voor de vakmensen die hier aan het werk gaan.
Een innovatieve en multifunctionele steiger
Deze steiger is zo ontworpen dat hij rust op het dak maar niet leunt op de kwetsbare leien van het dak Dit vraagt om een slimme constructie die stabiliteit en veiligheid waarborgt zonder het monumentale gebouw te belasten. We maken gebruik van een combinatie van Allround steiger van Layher Benelux en MJ Gerust. In totaal verwerken we meer dan 75.000 kg aan steigermateriaal, waarbij we bepaalde onderdelen prefabben op de grond en met een kraan op hun plek hijsen – een aanpak die we eerder succesvol toepasten bij de Grote Kerk in Alkmaar.
De steiger heeft een dubbele functie: enerzijds biedt hij een veilige werkruimte voor vakmensen, anderzijds wordt hij grotendeels toegankelijk voor het publiek. Er worden twee trappentorens geplaatst – een van 36 meter en een van circa 25 meter hoog – en er komt een speciale uitkijkplatform, opgebouwd uit Flexbeam-materiaal van Layher, dat een uniek panoramisch uitzicht over Amsterdam biedt.
Een complexe voorbereiding
Een project van deze omvang vraagt om een gedegen voorbereiding en een nauwe afstemming met de gemeente en andere betrokken partijen. De Nieuwe Kerk staat midden in de stad, wat betekent dat we te maken hebben met strikte regelgeving en vergunningen. Enkele noemenswaardigheden die je vaak niet ziet, maar essentieel zijn voor een succesvol project.
- Vergunningen en veiligheid: Voor dit project zijn diverse vergunningen en ontheffingen aangevraagd, zoals een objectvergunning, een spoorvergunning en ontheffing voor de 7,5-ton zone, aangezien zwaar materieel niet zomaar de stad in mag.
- Veiligheid rondom infrastructuur: Vanwege de nabijgelegen tramleidingen is het noodzakelijk om zowel de steiger als de hijskranen te aarden. Dit voorkomt elektrische geleiding en verhoogt de veiligheid.
- Logistieke uitdaging: De beperkte ruimte rondom de kerk en de strikte verkeersregels maken het transport en de opbouw extra uitdagend. Iedere verplaatsing van materiaal en materiaal vereist zorgvuldige planning
Bijdragen aan het behoud van een historisch monument
De opbouw van de steiger duurt in totaal vijf weken. Zodra hij gereed is, wordt hij in gebruik genomen voor zowel de restauratiewerkzaamheden als voor bezoekers die deze unieke ervaring willen beleven. Met deze steiger dragen we bij aan het behoud van een van de meest historische gebouwen van Nederland – en maken we het mogelijk om De Nieuwe Kerk op een geheel nieuwe manier te ervaren.